Ahad, 16 November 2008

Solat?!

Alhamdulillah, bersyukur kita kehadrat Illahi kerana dengan limpah dan kurnianya dapat kita bertemu lagi dalam cuti persekolahan kali ini. Tergeraknya hati saya untuk menulis 'benda' ini kerana saya teringat satu firman Allah S.W.T. yang berbunyi begini :

(حَتَّىٰٓ إِذَآ أَتَوۡاْ عَلَىٰ وَادِ ٱلنَّمۡلِ قَالَتۡ نَمۡلَةٌ۬ يَـٰٓأَيُّهَا ٱلنَّمۡلُ ٱدۡخُلُواْ مَسَـٰكِنَڪُمۡ لَا يَحۡطِمَنَّكُمۡ سُلَيۡمَـٰنُ وَجُنُودُهُ ۥ وَهُمۡ لَا يَشۡعُرُونَ (١٨

(Maralah angkatan itu) hingga apabila mereka sampai ke "Wadi an-Naml", berkatalah seekor semut: Wahai sekalian semut, masuklah ke sarang kamu masing-masing, jangan Sulaiman dan tenteranya memijak serta membinasakan kamu, sedang mereka tidak menyedari. (18) ~Surah an-Naml

Sedangkan semut pun berpesan-pesan sesama mereka, inikan pula kita, manusia, sebaik-baik makhluk ciptaan Allah.

(لَقَدۡ خَلَقۡنَا ٱلۡإِنسَـٰنَ فِىٓ أَحۡسَنِ تَقۡوِيمٍ۬ (٤

Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dalam bentuk yang sebaik-baiknya (dan berkelengkapan sesuai dengan keadaannya). (4)

Jadi, saya benar-benar berharap agar kita dapat sama-samabermuhasabah dan merenung kembali apa yang telah kita lakukan. Sebenarnya nak ckp pasal solat je, tapi camna tah.... boleh masuk macam-macam pulak psal berpesan-pesan ni. hehe. Begini..... Kadangkala, saya cukup risau dengan tabiat pelajar-pelajar SBP ni. Depa ni ada satu sikap suka untuk meng-Qada'kan tidur depa ni. Apa yg menimbulkan kerisauan saya ialah tabiat ini kadangkala merosakkan diri depa sendiri. Cuba tanya depa pasal waktu solat depa. Kadang-kadang depa bangga cakap pasal waktu solat depa.

"Alah.... aku pkul 10 baru bgn. Subuh
tu.... faham-fahamla... hahaha....."

"Asar aku standard pkul 6.30 baru sembahyang.....biasalah tu..."

...... Kalau yg sedang baca ni pelajar Intersaber, saya nak berpesanlah... Kalau kat sekolah, kita ada Ust Ahmadi, Ust Amir dan bebudak BADAR nak ingatkan kita.Tapi, yang paling mengecewakan ialah budak BADAR pun semakin cenderung ke arah itu. Janganlah kat sekolah je kita solat kat surau, tapi cuba terapkan amalan ni kat rumah plak. InsyaAllah kita akan berjaya di dunia dan akhirat.

قَدۡ أَفۡلَحَ ٱلۡمُؤۡمِنُونَ (١) ٱلَّذِينَ هُمۡ فِى صَلَاتِہِمۡ خَـٰشِعُونَ (٢

Sesungguhnya berjayalah orang-orang yang beriman. (1) Iaitu mereka yang khusyuk dalam sembahyangnya. (2)~al-Mu'minuun~

Siapa lagi orang yang berjaya ni? Ni ha....

(وَٱلَّذِينَ هُمۡ عَلَىٰ صَلَوَٲتِہِمۡ يُحَافِظُونَ (٩

Dan mereka yang tetap memelihara sembahyangnya. (9)~al-Mu'minuun~

wallahua'lam...

nota:ungkapan puitis saudara Kamil mengenai perkara ini...

Nak makan tahu cari D.M,nak solat tak tahu cari surau...

Tiada ulasan:

Catat Komen