Ahad, 12 Disember 2010

Rintihan Sejadah Usang

Rintihan Sejadah Usang
.


Satu hari aku terdengar
Esak tangis sungguh terdengar
Mungkinkah hantu mungkinkah pontianak
Atau pun orang tengah buang anak

Rupanya datang dari bawah meja
Sejadah merah empunya suara
Aku pun mula la naik takut
Memang seram, memang kecut

Heran pulak camne sejadah boleh menangis
Pikir pikir ikhtiar aku dah habis
Aku pun mula la dapat satu idea
Kalau sejadah erti nangis,
mesti dia pandai berkata2

Ku tanya sejadah apakah gerangan
Hingga menangis cam tak ingat Tuhan
Teresak-esak sejadah pun menjawab
Sungguh tak sangka dia pandai bercakap

"Aku sedih pasal nasib diri ku
Dulu aku berguna, sekarang dah jadi macam batu
Hari ni aku kena campak bawah kerusi
Entah esok entah lusa kena buat lap kaki"

"Dulu aku diguna lima kali sehari
Aku masa tu bangga dapat berbakti
Sekarang aku haram tak bersentuh
Zohor Asar Maghrib Isyak....apatah lagi Subuh"

"Apasal tuan ku buat aku macam ni
Sembahyang tidak, asyik melangok depan TV
Bangun pagi terus breakfast gitar
Sampai aku pun tak tau bila dia nak sedar"

"Tuan ku mungkin masih tak sedar diri
Esok lusa belum pasti hidup atau mati
Dia dah dewasa, aku tak boleh buat apa lagi
Pandai2 la dia pikir pasal hidup dia sendiri"

Iskkk... . aku pun mula la sayu
Mendengar kisah sang sejadah yang begitu pilu
Aku pun dah lama sedar pasal benda ni
Cuma aku anggap tu masalah dia orang sendiri
Kadang kala aku heran perangai manusia
Bencana yang datang dianggap bala
Tak pernah terpikir hikmah di sebaliknya
Sesungguhnya Allah itu Maha Berkuasa

Kalau hidup kau penuh masalah
Mesti ada something yang kau buat salah
Allah takde nak hukum hamba-Nya macam tu saja
Mestilah kau ada cacat dan cela

Sedar lah kita ni semakin tua
Ajal dan maut bukan kita yang empunya
Telinga dah makin pekak
Kepala makin naik botak
Mata pulak dah makin tak nampak

Arah hidup masih lagi kabur
Esok lusa siapa tau nak ke kubur

Itu ajelah kisah hari ni

Bukan mengutuk sekadar melampias isi hati

Anggaplah ini satu nasihat

Aku pun bukannya perfect sangat

3 ulasan: