Khamis, 2 Oktober 2008

Khutbah Raya

Fuiyoh....


Dasyat betul khutbah hari raya semalam di kampung ana. Khatibnya bagus betul. Kata-katanya lancar dan hampir-hampir baku. Terkejut ana sebab setahu ana, kawasan kampung ana ni kawasan orang banjar. Ramai yang cakap banjar kat sini. Pekat-pekat lak tu. Tu yang ana terkejut bila dengar khatibnya cakap macam melayu kuala lumpur tu. Pergh. Lagi satu, khatibnya boleh cakap istilah-istilah dasyat (kalau di kampung la kot) pulak tu. Contohnya seperti orientalis, liberalisasi dan lain-lain.


Isi khutbahnya pun menarik. Pelbagai-bagai perkara dikupas dengan baik dan penuh bersemangat oleh khatib tu. Tapi yang menariknya semasa kat hujung-hujung khutbah tu, khatibnya ada cakap macam ni kot.


"... Malaysia dan negara-negara OIC yang lain akan menubuhkan satu sekretariat bagi membincangkan satu ...(ana x ingat...) fahaman agama Islam yang sebenar. Kita berharap agar sekretariat ini akan berjaya ditubuhkan satu hari nanti. Kita juga berharap agar sekretariat ini akan membincangkan satu fahaman Islam yang syumul dan bukannya seperti Islam Hadhari yang diamalkan kerajaan kita sekarang ini..."


Alamak... berbaur politik la pulak. Hehehe. Rupa-rupanya, lepas habis sembahyang raya tu, ana dengar bapa ana ckp, orang yang baca khutbah tu pesuruhjaya pas perak. Ceh, padanlah! Tapi apa-apa pun, ana betul-betul respect dengan khatib tu sebab khutbahnya memang menarik (dia x baca dari buku, tapi dia baca teks sendiri kot. Sebab khutbah kedua sahaja dia bukak buku khutbah tu). Hehe. Bukan ana nak puji orang pas tapi, kita ingatlah bahawa seorang khatib yang baik akan dapat menyampaikan nasihat dengan betul dan ..... menarik?!


Sekarang ni agak susah nak cari seorang khatib yang baik. sebab apa? sebabnya kalau kita perasanlah (perasan ke?), dewasa ini kalau semasa khutbah jumaat tu, ramai sangat jemaah 'tertidur'. kadang-kadang ana sendiri pun tertidur juga. Aduh!!! Kalau kita tengok sesetengah riwayat, ada mengatakan semasa zaman Rasulullah dahulu, kalau baginda berkhutbah, ada ketikanya para sahabat akan tersenyum, terkejut (ana betul2 x ingat ada ke perasaan ni!) dan kadang2 mengalirkan air mata! Itulah kehebatan Rasulullah s.a.w.. Tapi kalau kita tengok zaman sekarang ni, khatibnya macammana?! hehehe... renung-renungkanlah....

1 ulasan:

  1. ....
    segala-galanya bermula dengan mind-set anda!
    hehe...

    BalasPadam