Isnin, 16 Februari 2009

Dah La,Jangan Bergaduh Lagi!

Alhamdulillah,akhi Syahiran sekali lagi dapat berkongsi artikel beliau(klik ke blog beliau). Artikel ini juga pernah tersiar di sini.Hmm...pelajar/bekas pelajar Intersaber di mana?Mudah sahaja,emelkan sumbangan anda melalui emel @ klik pada butang HUBUNGI KAMI untuk menghantar kiriman anda.Sumbangan anda didahului dengan ucapan...

Jazakumullahu khairan Kathira!!!


Semenjak zaman baginda Nabi Adam A.S lagi manusia sering bertelingkah dan berpuak-puak sampaikan berpecah-belah hinggalah ke zaman nabi junjungan besar Rasulullah SAW. Pada zaman yang dipanggil Jahiliah itu masyarakat pada masa itu berpuak-puak dan saling membanggakan keturunan masing-masing.

Hinggalah datangnya Islam setelah dilantik baginda sebagai Rasullullah ( Utusan Allah) sebagai penyampai kebenaran dari sudut pegangan, kepercayaan serta dalam kehidupan. Baginda bukan membawa tawaran wang, bukan jawatan dan bukan sebagai manusia ajaib yang bolah memberi nikmat kepada manusia selain Allah sahaja. Tetapi baginda membawa satu pegangan untuk semua manusia di dunia ini yang dipanggil AL-ISLAM.

Alllah SWT menurunkan Islam sebagai panduan kepada manusia kepada baginda untuk menyatukan mereka, menjadikan Islam sebagai garis panduan untuk melakukan apa sahaja dalam kehidupan ,memberi pengertian tentang nilai-nilai sebenar manusia dan yang paling penting sekali merupakan pegangan atau kepercayaan kita kepada tuhan yang sebenar bukan dalam kalangaan makhluk. Firman Allah

Sesungguhnya Agama yang diterima di sisi Allah ialah ISLAM!

Selepas pemergian bagindaa SAW, umat Islam bagaikan hilang tempat untuk bertanya dan semangat untuk memperjuangkan agama. Pada masa itulah sahabat-sahabat baginda menggunakan segala ilmu yang telah dipelajari sepanjang berada di samping baginda. Lalu bersepakat untuk melantik khalifah atau ketua lalu wujudlah Khulafa' Ar-rasyidin iaitu yang dimulakan dengan Saidina Abu Bakar, Saidina Umar, Saidina Othman dan seterusnya Saidina Ali.

Pada zaman inilah timbulnya pelbagai masalah walaupun ada yang pernah berlaku semasa baginda masih ada seperti golongan murtad yang kembali kepada kepercayaan asal, golongan yang percaya kepada Quran sahaja daan meninggalkan Assunnah, Ijma' serta Qias dan juga golongan Syiah yang timbul selepas pembunuhan Saidina Ali.

Daripada sinilah umat Islam semakin hari semakin rapuh kerana masing-masing mengikut pandangan masing-masing dan saling tidak mengalah tidak kurang juga yang berani mengkafirkan antara satu sama lain. Kesan daripada itu orang kafir yang dilaknat Allah semakin bersatu hinggakan dapat menawan Negara Islam lalu memecahkan kepada beberapa negara sebagai mana yang kita lihat sekarang selepas berlakunya perang dua kedua.

Ada usaha daripada beberapa Negara Islam untuk mengembalikan sistem khalifah tetapi malangnya setelah negara dijajah fikiran umat Islam juga dijajah kerana masing-masing berebut untuk ingin menjadi Khalifah hasil daripada itulah seluruh Negara Arab mengambil sikap

Sepakat Untuk Tidak Sepakat Antara Satu Sama Lain

Hinggalah yang kita lihat sekarang, ada Negara Islam ditimpa bencana tetapi Negara Bukan Islam yang sibuk membantu walaupun ada sebahagian NGO daripada Negara Islam juga turut membantu. Ada Negara Islam terang-terang diserang , walaupan hanya berjiran tetapi hanya membuka mata, mendekatkan telinga tetapi tiada tindakan.

Wahai saudara-saudaraku yang berAqidahkan Allah dan berpandukan AlQuran dan As-Sunnah serta berpegang dengan Islam, ayuh kita bersatu kerana kita sudah semakin ditindas oleh musuh yang membalas dendam selepas kekalahan mereka dalam peperangan oleh saudara kita yang terdahulu.

Ayuh kita semarakkan kembali semangat perjuangan Islam dengan menyerang kembali mereka dengan senjata-senjata mereka sendiri. Lupakanlah sengketa lama serahkan segala-galanya kepada Allah Tuhan yang kita sembah. Marilah sama-sama kita memperkasakan kembali ukuwwah kita dan bersama-sama memulihkan kembali Aqidah serta akhlak saudara-saudara kita yang sudah lama terleka dibuai oleh musuh-musuh Islam. Takbirrrr!!!!!

Wassalam

Rujukan:Ustaz Abu Zaki,Kitab Sirah Nabawi SMU,Kitab Aqidah Islamiah,Tuan Guru Dato' Seri Haji Abdul Hadi Awang,Dato' Md. Daud Faruqi.
nota:Mungkin inilah artikel penutup buat ulasan kami mengenai kekalutan Yang-Tak-Perlu-Diungkit-Lagi.Berfikirlah,banyak lagi lapangan untuk menjamin kemandirian(istilah sains untuk survivalumat yang perlu diambil berat.Jangan asyik bermain siasah,kelak makanan haram pun belasah(tiadanya pengeluar makanan halal lagi....)

NAUZUBILLAHI MIN ZALIK!

2 ulasan:

  1. Kita demokrasi,
    mengapa perlu bergaduh?
    Kita demokrasi,
    mengapa perlu berpecah-belah?
    Kita demokrasi,
    mengapa perlu berpisah?
    Kita demokrasi,
    mengapa tidak berpakat?
    Kita demokrasi,
    mengapa tidak bersatu?
    Kita demokrasi,
    mengapa tidak bersama,

    BalasPadam