Ahad, 1 Jun 2008

JANGAN MEMBAZIR!

Firman Allah,mafhum-Nya:

'Makanlah dan minumlah dan jangan kamu membazir'
(*nota:ADA DEKAT KANTIN SEKOLAH!)

Apa yang kita fahami,bahawa Allah memerintahkan kita agar jangan membazir,sebagaimana
yang kita maklum daripada ayat di atas.Namun begitu,segelintir kita begitu asyik berhibur tanpa disedari telah banyak membazir!Ada beberapa kisah benar di SBPISB yang menjurus ke arah pembaziran,terutamanya sambutan hari lahir seseorang.Ada rakan yang
membaling tepung dan telur kepada rakan yang menyambut hari lahirnya,tetapi mengapa begitu sekali cara seorang rakan meraikan hari lahir rakannya?Bukankah itu kelihatan kasar,baik dari segi adab apatah lagi agama.

Di sini ialah senarai pembaziran yang berlaku dengan cara tersebut:

  • Membazir waktu.Kebanyakan sambutan begini dibuat pada waktu larut malam(biasanya dalam tandas asrama....).Bukankah malam waktu untuk kita berehat dan memulihkan tenaga untuk pembelajaran keesokan harinya?
  • Membazir makanan.Di tengah krisis beberapa bahan makanan dan kenaikan harga barangan,tergamak kita menggunakannya untuk tujuan seperti ini. Alangkah sedapnya kalau dapat kita menikmati telur itu sendiri,atau dihulur pada yang memerlukan buat sedekah(terutamanya rakan kita mangsa taufan Nargis di Myanmar dan gempa di Sichuan,China....).
  • Membazir 'dosa'.Tak salah kalau perbuatan ini diredai oleh rakan kita itu,tetapi bagaimana kalau sebaliknya berlaku?
Saya tidak menyalahkan mana-mana pihak(maaf jika ada yang terasa^_^) tetapi sekadar memberi ingatan kepada anda dan diri saya juga....(cuba baca ni)
Sekian,wassalam......

Tiada ulasan:

Catat Komen