Jumaat, 22 Ogos 2008

Nadwah Kepemimpinan Islam SBP ke-29(bah.1)

"Masyaallah, cantiknya sekolah ni," itulah kata2 yang terdetik dari hati ana pabila menjejakkan kaki di SBPI Kuantan. Setelah 5 jam perjalanan dari sekolah ana menaiki bas Semesti, segala penat lelah hilang pabila terlihat senyuman mesra petugas2 tuan rumah yang membantu ana dan rakan2 ana utk pendaftaran.


Program nadwah kepemimpinan islam sbp kali ini telah masuk tahun ke-29 penganjurannya. Tahun ini, sbpi kuantan telah diberi mandat utk menjadi tuan rumah utk program yg penuh berprestij ini. Bertemakan 'Modal Insan Terbilang Teras Kepemimpinan', program ini dimulakan dengan bacaan Yasin dan tahlil utk mendapat keberkatan sepanjang program ini. Selepas itu, para peserta, masul (fasilitator) dan para pemandu telah diberi sedikit taklimat agar program ini dapat berjalan dengan lancar dengan izin Allah. Malam yang pertama ini telah diakhiri dengan bacaan surah al-Mulk, memohon perlindungan dari Allah agar terhindar dari sebarang kecelakaan.


Tepat jam 4.30 pg, kedengaran bacaan ayat2 suci al-Quran bergema di setiap penjuru alam. Para peserta nadwah mula bangun dan mengurus diri sebagai persiapan utk menghadap Allah di surau an-Nur sbpi kuantan. selesai solat subuh, hati para peserta telah diisi pula dengan sedikit kuliah daripada Ust. Sofian B. Abd Majid, pensyarah Kolej Islam Pahang Sultan Azlan Shah. Kuliah yang bertajuk 'Iman dan Taqwa -Tunjang Ketamadunan' telah menggamit hati para peserta agar sama2 bermuhasabah mengenai hakikat iman dan takwa dlm diri kita. Rasulullah pernah bersabda yg bermaksud,"tidak akan berzina si penzina sekiranya ketika ia ingin berzina, ia ingat dirinya seorg yg beriman". Kuliah subuh 1 ini penuh dgn input2 menarik yg boleh menyedarkan diri kita tentang tahap keimanan kita.



selepas bersarapan (nasi lemak sambal ikan bilis), para peserta dgn berpakaian baju kebangsaan rasmi sekolah telah pergi ke Dewan Perdana utk majlis ucaptama NKI yg disampaikan oleh Tn Hj Abd Rashid B Ngah, Pengarah Bah. Pend. Islam, KPM. Beliau tlh menekankan mengenai bagaimana utk membentuk karisma dan jati diri dlm diri seorg pemimpin. antara cara yg dinyatakan ialah:


  • mempunyai ilmu

  • berkemahiran sejajar dgn perkembangan semasa

  • berketrampilan

  • tidak beremosi dan sentiasa ceria

  • cemburu kpd agama, bangsa dan negara dgn x membenarkan anasir luar merosakkannya.

bersambung...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan