Khamis, 8 Januari 2009

Ceritera Muharam...

Tahukah anda(bunyi macam iklan T.V je...) bahawa Nabi Muhammad berhijrah dalam bulan Rabiul Awal,bukan dalam bulan Muharam.Mengapa Muharam dijadikan tarikh permulaan taqwim Hijrah?Berikut ialah penjelasan daripada artikel ini:
...sebelum terlupa,1 Muharam bukanlah tarikh sebenar Rasulullah berhijrah...mengapa 1 Muharam menjadi titik awalnya?Pada bulan Muharamlah Nabi S.A.W mula berniat untuk berhijrah...

Kalau sebut 10 Muharam a.k.a Hari Asyura,mesti teringat pada Bubur Asyura(oppss...) tak lupa juga pada Peristiwa Karbala,namun artikel ini tidak akan membincangkan (silap, menceriterakan..) 2 perkara tersebut....

Imbas Kembali:1400 tahun lampau(ada gaya novel tak ^_^)...
Daripada Tsauban r.a. berkata: Rasulullah saw. bersabda; "Hampir tiba suata masa di mana bangsa-bangsa dari seluruh dunia akan datang mengerumuni kamu bagaikan orang­-orang yang hendak makan mengerumuni talam hidangan mereka". Maka salah seorang sahabat bertanya "Apakah dari kerana kami sedikit pada hari itu?" Nabi saw. menjawab, "Bahkan kanu pada hari itu banyak sekali, tetapi kanu umpama buih di waktu banjir, dan Allah akan mencabut rasa gerun terhadap kamu dari hati musuh-musuh kamu, dan Allah akan mencampakkan ke dalam hati kamu penyakit 'wahan"'.Seorang sahabat bertanya, "Apakah wahan itu hai Rasulullah?" Nabi kita nenjawab, "Cinta pada dunia dan takut pada mati".(H.R. Abu Daud)


Inilah ceritera kita pada hari ini,bukan saya cakap,bukan nenek saya yang cakap,tetapi RASULULLAH yang sudah cakap 1400 TAHUN LAMPAU!Manakala realitinya terjelma pada bulan Muharam 1430 Hijrah di bumi Gaza...Sekonyong-konyongnya kita berteriak atas hilai tawa para PEMBESAR ZIONIS,dalam bisu Pak Arab selindung serban dan higal...dalam tangis dan raung PALESTIN...(masih dirudung emosi~_~)

nota:doa 10 muharam...
SUBHAANALLAAHI MIL-AL MIIZAAN, WAMUNTAHAL 'ILMI WAMABLAGHAR RIDHAA, WAZINATAL 'ARSYI LAA MALJA-A WALAA MANJAA MINALLAAHI ILLAA ILAIIH.SUBHAANALLAAHI 'ADADASY-SYAF'I WAL WATR, WA'ADADA KALIMAATIHIT TAAMMAATI KULLIHAA. AS-ALUKAS SALAAMATA BIROHMATIKA YAA ARHAMAR RAAHIMIIN, WALAA HAWLA WALAA QUWWATA ILLAA BILLAAHIL 'ALIYYIL 'AZHIIM. WAHUWA HASBII WANI'MAL WAKIIL, NI'MAL MAULAA WANI'MAN NASHIIR. WASOLLALAAHU 'ALAA NABIYYINAA MUHAMMADIN WA'ALAA AALIHI WASOHBIHII WASALLAM. WALHADULILLAAHI ROBBIL 'AALAMIIN.
Maha Suci Allah sepenuh timbangan, kemuncak ilmu dan keridhaan dan timbangan 'Arsy-Nya, tiada tempat perlindungan dan keselamatan melainkan daripada Allah. Maha Suci Allah, sebanyak bilangan genap dan ganjil dan sebanyak bilangan kalimat-kalimatNya yang sempurna. Aku mohon kepada Mu keselamatan dengan rahmat Mu wahai Tuhan Yang Maha Rahim. Tiada daya dan kekuatan melainkan mendapat pertolongan dari Allah Yang Maha Tinggi lagi Maha Agung. Cukuplah Allah menjadi Penolongku dan Dia lah sebaik-baik Pelindung. Limpahkanlah rahmat dan kesejahteraan ke atas Nabi Muhammad saw dan ke atas keluarganya serta para sahabatnya.Dan Segala puji bagi Allah Tuhan semesta alam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan