Sabtu, 24 Januari 2009

Falsafah Iman dalam Road Run


Bingkisan ini istimewa untuk pelajar Intersaber.Pelik betullah,road run pun ada kaitan dengan iman ya?Kalau setakat jangan menipu masa road run tu tahulah...

Road run ibarat kehidupan kita di dunia.Sebelum acara ini bermula,masing-masing berjanji memberikan yang terbaik untuk menyumbang mata pada rumah sukan masing-masing.Bukankah kita juga berjanji di alam roh mengakui keEsaan Allah?

Sebelum acara ini bermula,kita sibuk mempertingkatkan stamina,ada yang berlatih 4 kali,ada yang tiap-tiap hari,buat bekalan semasa acara sebenar.Apa bekal kita sebagai Muslimin dalam menempuhi kembara iman pula?ILMU!
Bacalah(wahai Muhammad) dengan nama Tuhanmu yang menciptakan sekalian makhluk.Ia menciptakan manusia dari sebuku darah beku.Bacalah,dan tuhanmu Yang Maha Pemurah.Yang mengajar manusia melalui pena dan tulisan.Ia mengajarkan manusia apa yang tidak diketahuinya(Surah Al-Alaq:1-5)

Kalau ditanya kenapa kita mesti menjuarai road run(selain nak jadi wakil sekolah^_^),ramai akan menjawab,"nak menang","nak mata rumah","nak medal"...mengapa kita begitu percaya kita semua dapat mnyumbang mata pada rumah sukan,bukankah mata tersebut sesuatu yang tidak dapat dilihat?Di situlah IMAN,satu kepercayaan yang kukuh dalam hati,diterjemah pula dalam amal.Huh,baru terfikir sekarang...kita punya matlamat hidup,sekuat matlamat untuk menjuarai road run,iaitu menggapai reda Ilahi.
ALLAH GHAYATUNA!

nota:Salam perpisahan buat Cikgu Hamidah,Cikgu Fathiah,Cikgu Ku Ahmad,Cikgu Loh dan Cikgu Raja Asmah.Jasa kalian taburkan akan tersemat di sanubari warga S.B.P.I.S.B.Selamat pulang juga kepada Tuan Haji Ahmadi B. Abas dan Tuan Haji Rizuan B. Atan.

1 ulasan:

  1. salam
    awat gne gambar lama ni utk post ni??
    hehehe...

    BalasPadam